השפעות הAi על העיצוב הגרפי חלק שני

אז נחזור לסיפור הדמיוני שבו חברה גדולה מחליטה ליצור מיתוג מ-0 הכולל לוגו, שפה עיצובית, אריזות ממותגות מודעות שיווקיות וכו’ בעזרת בוט שמבצע הכל בעזרת בינה מלאכותית תוך רגע. ובסיפור כזה כל המעצבים מזדכים על העכבר האגרונומי אומרים ביי לאדובי ומתחילים ללמוד סיעוד.

שאלנו שתי שאלות וענינו על הראשונה. וכרגע נתמקד בשאלה השנייה:
ב. האם באמת הבינה המלאכותית יכולה להגיע לתוצאה מושלמת כמו מעצב אנושי?

אז לטענתי – לא, כלומר יש למעצב אנושי יכולות שאין לבינה מלאכותית ולפי דעתי גם לא יהיה לה בעתיד הנראה לעין.
אבל לפני שאנסה להדגים, כמה מילים על מיתוג:
מיתוג זה לא לוגו, זה גם לא עיצוב גרפי, ויותר מזה – זה לא חובה לכל עסק. מיתוג הוא שיטה. שיטה מעולה שמוכיחה את עצמה לאורך זמן ועל כך יעיד כל מותג גדול. בשביל שהשיטה הזו תצליח צריך – בין שאר המרכיבים הרבים שחשוב להכיר – בידול.
הבידול הוא קודם כל במהות העסק – מה אספר ללקוח כדי לשכנע אותו שאני עדיף לו מכולם? מה הנקודה שיש לעסק שלי להציע שהוא לא יקבל במקום אחר? את הבידול הזה מחדדים דרך מסרים המוטמעים בשפה עיצובית שלמה שהקודקוד שלה הוא הלוגו.

עכשיו, דמיינו שיש כמה עסקים שונים שיש להם את אותו הסמל, לצורך העניין שילוב מיוחד בין שתי אותיות באנגלית – מה זה עושה ללוגו של כל אחד מהעסקים? נכון מאוד, מפנצ’ר אותו מכל ערך של ייחודיות ובידול.

עכשיו נחזור אלינו – מהם התחומים בהם המעצב האנושי מסוגל לגבור על הAi? כרגע ולעתיד הקרוב?
א. הרעיון
ב. ייחודיות מבחינה עיצובית
ג. ייחודיות מבחינת זכויות יוצרים
ד. סוגי עיצוב (לוגואים) שהAi לא מסוגלת לבצע.

א. הרעיון – הכי ברור, אחרי שהבנו מה זה מיתוג אנחנו מבינים שסתם לוגו ושפה עיצובית לא יעזרו להשיג את המטרה, להכל חייב להיות רעיון אסטרטגי הגובר על מציאות המתחרים כרגע.
אמנם בנקודה הזו אפשר בכיף לפתח תוכנה המבוססת Ai שיכולה בעצם לשאוב בעזרת שאלות מוכנות מראש את המידע מהלקוח (חשבתי לכתוב כאן דוגמא לשאלות, אבל אני אשמור את זה לעצמי כרגע שלא יקום איזה מפתח ויגנוב את הרעיון 🙂 ) ועל פי זה לייצר מיתוג תואם. אם להיות כנה – מבין הדברים כאן החשש הגדול שלי. אף על פי כן האסטרטגיות הגדולות הם תלויות מידע שמשתנה כל הזמן ולא שאובות מהמידע שהלקוח מספק.
ב. ייחודיות מבחינה עיצובית – הבינה המלאכותית לומדת מהסתברות, איך הכי מסתבר שייראה חתול, איך נראה לוגו מודרני עם ראש של אריה וכו’ (אני מרשה כאן למומחי הAi לדייק אותי) בכל אופן היא מחקה טוב את מה שקיים היום ברחבי הרשת, אבל היא לא תמציא סגנון חדש. גרוע מזה – קל יהיה מאוד לחקות את הלוגו הזה בעזרת אותו מודל Ai, והמטרה שלנו היא נראות ייחודית. (מצד שני, אם יש רעיון מבדל, אז גם אם אלמנט בלוגו יהיה בסגנון מאוד בנאלי הלוגו עדיין יכול להיות לוגו טוב)
ג. ייחודיות מבחינת זכויות יוצרים – המצב כרגע הוא כזה, מבחינת מידג’רני לצורך העניין – אם “יצרתי” תמונה – אני הבעלים שלה ורק לי הזכויות להשתמש בה *באופן מסחרי*, אבל כל אחד אחר יכול להשתמש בה לצורך אישי, עם זאת התמונה קיימת בגלריה של מידג’רני לצד הפרומפט בו השתמשו כדי ליצור אותה ומספר הseed שלה (מסייע לשמור על אחידות בתוצאות) ככה שקל מאוד לחקות את התוצאה. (מצד שני יש מנוי שבו התמונות לא עולות לגלריה, וכן ישנם מחוללי תמונות שרצים על המחשב האישי) אבל בעיה נוספת – נניח ומישהו השתמש ביצירה שלא כחוק, האם ניתן לתבוע אותו על הפרת זכויות יוצרים? הרי מכונה “יצרה” אותה! ככל הידוע לי אין עדיין הכרעה ברורה בעניין ולא יהיה קל לתבוע במצב כזה.

הגענו לדובדבן שבקצפת –
ד. סוגי עיצוב (לוגואים) שה Ai לא מסוגלת לבצע. לפני שאפרט חשוב לחדד עוד נקודה, אם באמת קיים לוגו כזה שAi לא מסוגלת לבצע תארו לכם כמה הערך שלו יגדל! הרי הוא יהפוך להיות ההבדל בין מותגים גדולים וחזקים לכל אחד ששלף משהו ממידג’רני.
אז קודם כל סוגי לוגואים שכרגע Ai מתקשה לבצע אבל הגיוני מאוד שבהמשך היא תצליח:
1. מינימליזם ודיוק – Ai כרגע טובה בלזרוק הרבה פרטים, אבל הדיוק שבמינימליזם כרגע חסר שם ודורש שיפוץ של מעצב מקצועי.
2. לוגוטייפ – לוגו שעשוי מאותיות מותאמות אישית, באנגלית ובטח שבעברית.
אבל לגבי אלה כנראה שהמצב ישתנה בעתיד.
3. לוגו שהפאנצ’ והרעיון שלו נמצא בעיצוב החזותי בעצמו – נניח שאני משוטט בעולם ומגלה שצווארון של חולצה מאוד מזכיר מגן דוד חצוי, ואני מחליט ליצור לוגו שמתבסס על הרעיון הזה. אם אני אגיד למידג’רני לשלב בין מגן דוד לחולצת תנועה יכול להיות שהיא תצליח בעתיד, אבל על הרעיון היא לא תחשוב לבד.
4. לוגו עם משמעויות נסתרות – זה קצת קשור לסעיף הקודם אבל יותר מזה – האם בינה מלאכותית תבחין בחץ הלבן בלוגו של fedex? או אפילו בדוב של טובלרון? לא חושב, וגם אם היא תזהה היא לא תחשוב על זה מראש (מתקשר לסעיף הקודם).
5. לוגו המובן רק לקהל היעד שלו – מוזמנים רגע לאתר שלי, חפשו את הלוגו של “סימנא” או “ג’מיעאן”נניח. האם הבנתם את הלוגו? אם כן, הגיוני מאוד שאתם קהל היעד, ואם לא אז… כנראה שאתם לא 🙂

לסיכום החלק הזה – ענינו על השאלה השנייה, וראינו היכן מעצב אנושי יכול להתעלות על התוצרים של בינה מלאכותית.
אבל האם כל המעצבים צריכים להתמקד בתחום הזה? מה בעצם זה דורש ממעצבים?
ובכלל מה בעלי עסקים שצריכים מיתוג צריכים להסיק מכל זה? על זה אנסה לענות בפוסט הבא.

ועכשיו ספרו לי איפה זה פוגש אתכם? האם גם אתם חושבים שאני אופטימי מדי?

השפעת הAi על העיצוב הגרפי (ובעיקר – המיתוג העסקי). חלק 1

השפעת הAi על העיצוב הגרפי (ובעיקר – המיתוג העסקי). חלק 1

טוב אז הרבה אנשים שאלו אותי איך הAi הולך להשפיע על העיצוב הגרפי (בעתיד הקרוב), וכבר הרבה זמן שאני רוצה לכתוב על זה פוסט מעמיק בהמשך לפוסטים קודמים בנושא.
יש לי תובנות דיי ברורות שהרבה אנשים יחלקו עליהם אבל היי, העתיד יוכיח 🙂

אז ככה, קודם כל נתאר מצב קיצוני שבו אין צורך יותר במעצבים גרפיים, ואז נברר עד כמה זה המצב שהולך להיות בעתיד הקרוב.
אז אם נניח שחברה שיש לה עסק גדול, והיא צריכה מיתוג מ-0 כולל מודעות פרסום ושיווק, ונניח שבעתיד היא מבקשת מאיזה בוט לעשות לה את העבודה והיא מקבלת תוצאה מושלמת ובקלות. בסיפור כזה נראה שכל המעצבים צריכים להפקיד את הלוח הגרפי, לבטל את המנוי של תוכנות אדובי וללכת ללמוד שזירת פרחים.
אבל כנראה המצב יהיה אחרת ובשביל זה צריך לברר שתי שאלות:
א. עד כמה ניתן יהיה לייצר את אותו עיצוב מ-0 בקלות או שגם העיצוב בעזרת בינה מלאכותית יהיה מורכב?
ב. האם באמת הבינה המלאכותית יכולה להגיע לתוצאה מושלמת כמו מעצב אנושי?

בפוסט הזה נדון רק לגבי השאלה הראשונה. בשאלה זו יש הימור גדול כיוון שהתחום מתפתח בלי הפסקה, אף על פי כן אתאר את המצב עכשיו ואנסה לנחש מה יהיה בעתיד.
בואו נתחיל ממספרים:

סקר ראשון שעשיתי בקבוצת הפייסבוק של “midjourney ישראל” (שזה מחולל התמונות המוביל כרגע בעיקר בשל הקלות שלו ליצירת תוצרים מהממים) בשביל לגלות מי הם המשתמשים:
36% מעצבים גרפיים
22% מתעסקים בתחום האמנות
17% אין רקע בתחומים האלה
16% אין רקע מקצועי אבל בעלי תחביב של איור/עיצוב/אמנות
ו4% מאיירים

טוב אז אולי שמתם לב לכמה בעיות בסקר (נניח, העובדה שאפשר לענות על יותר מתשובה אחת ויוצא יותר מ100% בסך הכל) אבל מיד שמים לב למגמה אותה בחנתי מחדש בקבוצת הווצאפ של מידג’רני בסקר הבא (הפעם במספרים ולא באחוזים):
במקום הראשון שוב פעם:

29 מעצבים גרפיים
10 באים מתחום הקריאייטיב
10 מתעסקים בתחום האומנות כתחביב
9 מתעסקים באמנות
7 צלמים
6 מתעסקים בתכנות
3 אין רקע בקריאייטיב
1 מאיירת דיגיטלית

(איזה נתון הכי הפתיע אתכם? ספרו לי בתגובות)
אז בטח שמתם לב למגמה שהתחדדה – המשתמשים במידג’רני ברובם המוחץ הם אנשי קריאייטיב.
בנוסף המספר הגבוה ביותר של המשתמשים ברוב מרשים ומפתיע הם מעצבים גרפיים!
לעומת המספר הכי קטן באופן דיי עצוב – מאיירים. (שזה אגב נתון שברור לי שהולך להשתנות)

אז איך מסבירים את הנתונים? הרי כל אחד יכול ללמוד באותה הקלות לכאורה להשתמש בתוכנה וליצור בשנייה אחת יצירות מהממות, אז למה רק אנשי הקריאייטיב ובעיקר המעצבים הגרפיים?

שתי סיבות עיקריות – רצון וכישרון.
כלומר בעולם שבו הביצוע נעשה כל כך פשוט – יש משמעות עצומה לרעיון, ולכן אנשי קריאייטיב מצליחים יותר. (כמובן מהר מאוד תמונות מהממות ממידג’ שאין בהם שום פאנצ’ כבר לא מקבלים לייקים בקבוצות האלה, זה מהר מאוד נהיה משעמם ללא רעיון).
אבל יותר מזה – הרצון: זה פשוט לא מעניין אנשים שזה לא מעניין אותם, ככה פשוט! אני נפלתי מהכיסא וישר נכנסתי ללמוד את התוכנה הזו אבל יש אנשים שזה לא כל כך מדבר אליהם. והאנשים שזה מדבר אליהם הם בעיקר אנשי קריאייטיב.

אוקיי, אז אלו האנשים המשתמשים, עדיין מה ימנע מחברה מסויימת להשתמש רק לרגע בשביל המיתוג שלהם?

אז כרגע המצב הוא שאפילו שזה נשמע כל כך פשוט ליצור במידג’רני – זה לא.
קודם כל בל נשכח שהיא בתשלום (נתון שברגע יכול להשתנות בגלל המתחרים הרבים) וכדי ללמוד אותה חייבים להתנסות.
דבר שני לנסות להסביר למכונה מה אתה רוצה זו אומנות בפני עצמה עם כללים משלה, שפה משלה עם קודים והכל, ויעידו על זה מספר הקורסים שנפתחו למידג’רני תוך חודשים ספורים.
נוסף על כך רק היום יש כל כך הרבה יישומים לAi עד שקל כל כך ללכת לאיבוד ויש אשכרה מומחים לשימושי Ai (בהקשר הספציפי של העיצוב לא הייתי סומך על הנתון הזה כי הוא יכול להשתנות).

לסיכום נראה שהתשובה לשאלה הראשונה היא שליצור בAi זה לא דבר כל כך פשוט, וכרגע מסתמן שאנשי הקריאייטיב הם אלה שלומדים את התחום לעומק. ככה שגם עיצוב המבוסס כל כולו על בינה מלאכותית צריך תיווך של מומחה לתחום הספציפי הזה. את הנקודה הזו נחדד בחלק הבא.

אז לא ענינו על השאלה השנייה לגבי התוצרים של הבינה המלאכותית. ואולי שמתם לב שפתאום הפסקתי לדבר על מעצבים והתחלתי לדבר על “אנשי הקריאייטיב”, אז כן, זה כבר מעיד על שינוי עמוק בעולם העיצוב ועל כך שהוא מתקרב יותר לעולם הקריאייטיב, ועל זה נדבר בהמשך בעזרת ה’.

WordPress Resources at SiteGround

WordPress is an award-winning web software, used by millions of webmasters worldwide for building their website or blog. SiteGround is proud to host this particular WordPress installation and provide users with multiple resources to facilitate the management of their WP websites:

Expert WordPress Hosting

SiteGround provides superior WordPress hosting focused on speed, security and customer service. We take care of WordPress sites security with unique server-level customizations, WP auto-updates, and daily backups. We make them faster by regularly upgrading our hardware, offering free CDN with Railgun and developing our SuperCacher that speeds sites up to 100 times! And last but not least, we provide real WordPress help 24/7! Learn more about SiteGround WordPress hosting

WordPress tutorial and knowledgebase articles

WordPress is considered an easy to work with software. Yet, if you are a beginner you might need some help, or you might be looking for tweaks that do not come naturally even to more advanced users. SiteGround WordPress tutorial includes installation and theme change instructions, management of WordPress plugins, manual upgrade and backup creation, and more. If you are looking for a more rare setup or modification, you may visit SiteGround Knowledgebase.

Free WordPress themes

SiteGround experts not only develop various solutions for WordPress sites, but also create unique designs that you could download for free. SiteGround WordPress themes are easy to customize for the particular use of the webmaster.

שלום!

באים לפה הרבה?

התחברות