השפעות הAi על העיצוב הגרפי חלק שני

אז נחזור לסיפור הדמיוני שבו חברה גדולה מחליטה ליצור מיתוג מ-0 הכולל לוגו, שפה עיצובית, אריזות ממותגות מודעות שיווקיות וכו’ בעזרת בוט שמבצע הכל בעזרת בינה מלאכותית תוך רגע. ובסיפור כזה כל המעצבים מזדכים על העכבר האגרונומי אומרים ביי לאדובי ומתחילים ללמוד סיעוד.

שאלנו שתי שאלות וענינו על הראשונה. וכרגע נתמקד בשאלה השנייה:
ב. האם באמת הבינה המלאכותית יכולה להגיע לתוצאה מושלמת כמו מעצב אנושי?

אז לטענתי – לא, כלומר יש למעצב אנושי יכולות שאין לבינה מלאכותית ולפי דעתי גם לא יהיה לה בעתיד הנראה לעין.
אבל לפני שאנסה להדגים, כמה מילים על מיתוג:
מיתוג זה לא לוגו, זה גם לא עיצוב גרפי, ויותר מזה – זה לא חובה לכל עסק. מיתוג הוא שיטה. שיטה מעולה שמוכיחה את עצמה לאורך זמן ועל כך יעיד כל מותג גדול. בשביל שהשיטה הזו תצליח צריך – בין שאר המרכיבים הרבים שחשוב להכיר – בידול.
הבידול הוא קודם כל במהות העסק – מה אספר ללקוח כדי לשכנע אותו שאני עדיף לו מכולם? מה הנקודה שיש לעסק שלי להציע שהוא לא יקבל במקום אחר? את הבידול הזה מחדדים דרך מסרים המוטמעים בשפה עיצובית שלמה שהקודקוד שלה הוא הלוגו.

עכשיו, דמיינו שיש כמה עסקים שונים שיש להם את אותו הסמל, לצורך העניין שילוב מיוחד בין שתי אותיות באנגלית – מה זה עושה ללוגו של כל אחד מהעסקים? נכון מאוד, מפנצ’ר אותו מכל ערך של ייחודיות ובידול.

עכשיו נחזור אלינו – מהם התחומים בהם המעצב האנושי מסוגל לגבור על הAi? כרגע ולעתיד הקרוב?
א. הרעיון
ב. ייחודיות מבחינה עיצובית
ג. ייחודיות מבחינת זכויות יוצרים
ד. סוגי עיצוב (לוגואים) שהAi לא מסוגלת לבצע.

א. הרעיון – הכי ברור, אחרי שהבנו מה זה מיתוג אנחנו מבינים שסתם לוגו ושפה עיצובית לא יעזרו להשיג את המטרה, להכל חייב להיות רעיון אסטרטגי הגובר על מציאות המתחרים כרגע.
אמנם בנקודה הזו אפשר בכיף לפתח תוכנה המבוססת Ai שיכולה בעצם לשאוב בעזרת שאלות מוכנות מראש את המידע מהלקוח (חשבתי לכתוב כאן דוגמא לשאלות, אבל אני אשמור את זה לעצמי כרגע שלא יקום איזה מפתח ויגנוב את הרעיון 🙂 ) ועל פי זה לייצר מיתוג תואם. אם להיות כנה – מבין הדברים כאן החשש הגדול שלי. אף על פי כן האסטרטגיות הגדולות הם תלויות מידע שמשתנה כל הזמן ולא שאובות מהמידע שהלקוח מספק.
ב. ייחודיות מבחינה עיצובית – הבינה המלאכותית לומדת מהסתברות, איך הכי מסתבר שייראה חתול, איך נראה לוגו מודרני עם ראש של אריה וכו’ (אני מרשה כאן למומחי הAi לדייק אותי) בכל אופן היא מחקה טוב את מה שקיים היום ברחבי הרשת, אבל היא לא תמציא סגנון חדש. גרוע מזה – קל יהיה מאוד לחקות את הלוגו הזה בעזרת אותו מודל Ai, והמטרה שלנו היא נראות ייחודית. (מצד שני, אם יש רעיון מבדל, אז גם אם אלמנט בלוגו יהיה בסגנון מאוד בנאלי הלוגו עדיין יכול להיות לוגו טוב)
ג. ייחודיות מבחינת זכויות יוצרים – המצב כרגע הוא כזה, מבחינת מידג’רני לצורך העניין – אם “יצרתי” תמונה – אני הבעלים שלה ורק לי הזכויות להשתמש בה *באופן מסחרי*, אבל כל אחד אחר יכול להשתמש בה לצורך אישי, עם זאת התמונה קיימת בגלריה של מידג’רני לצד הפרומפט בו השתמשו כדי ליצור אותה ומספר הseed שלה (מסייע לשמור על אחידות בתוצאות) ככה שקל מאוד לחקות את התוצאה. (מצד שני יש מנוי שבו התמונות לא עולות לגלריה, וכן ישנם מחוללי תמונות שרצים על המחשב האישי) אבל בעיה נוספת – נניח ומישהו השתמש ביצירה שלא כחוק, האם ניתן לתבוע אותו על הפרת זכויות יוצרים? הרי מכונה “יצרה” אותה! ככל הידוע לי אין עדיין הכרעה ברורה בעניין ולא יהיה קל לתבוע במצב כזה.

הגענו לדובדבן שבקצפת –
ד. סוגי עיצוב (לוגואים) שה Ai לא מסוגלת לבצע. לפני שאפרט חשוב לחדד עוד נקודה, אם באמת קיים לוגו כזה שAi לא מסוגלת לבצע תארו לכם כמה הערך שלו יגדל! הרי הוא יהפוך להיות ההבדל בין מותגים גדולים וחזקים לכל אחד ששלף משהו ממידג’רני.
אז קודם כל סוגי לוגואים שכרגע Ai מתקשה לבצע אבל הגיוני מאוד שבהמשך היא תצליח:
1. מינימליזם ודיוק – Ai כרגע טובה בלזרוק הרבה פרטים, אבל הדיוק שבמינימליזם כרגע חסר שם ודורש שיפוץ של מעצב מקצועי.
2. לוגוטייפ – לוגו שעשוי מאותיות מותאמות אישית, באנגלית ובטח שבעברית.
אבל לגבי אלה כנראה שהמצב ישתנה בעתיד.
3. לוגו שהפאנצ’ והרעיון שלו נמצא בעיצוב החזותי בעצמו – נניח שאני משוטט בעולם ומגלה שצווארון של חולצה מאוד מזכיר מגן דוד חצוי, ואני מחליט ליצור לוגו שמתבסס על הרעיון הזה. אם אני אגיד למידג’רני לשלב בין מגן דוד לחולצת תנועה יכול להיות שהיא תצליח בעתיד, אבל על הרעיון היא לא תחשוב לבד.
4. לוגו עם משמעויות נסתרות – זה קצת קשור לסעיף הקודם אבל יותר מזה – האם בינה מלאכותית תבחין בחץ הלבן בלוגו של fedex? או אפילו בדוב של טובלרון? לא חושב, וגם אם היא תזהה היא לא תחשוב על זה מראש (מתקשר לסעיף הקודם).
5. לוגו המובן רק לקהל היעד שלו – מוזמנים רגע לאתר שלי, חפשו את הלוגו של “סימנא” או “ג’מיעאן”נניח. האם הבנתם את הלוגו? אם כן, הגיוני מאוד שאתם קהל היעד, ואם לא אז… כנראה שאתם לא 🙂

לסיכום החלק הזה – ענינו על השאלה השנייה, וראינו היכן מעצב אנושי יכול להתעלות על התוצרים של בינה מלאכותית.
אבל האם כל המעצבים צריכים להתמקד בתחום הזה? מה בעצם זה דורש ממעצבים?
ובכלל מה בעלי עסקים שצריכים מיתוג צריכים להסיק מכל זה? על זה אנסה לענות בפוסט הבא.

ועכשיו ספרו לי איפה זה פוגש אתכם? האם גם אתם חושבים שאני אופטימי מדי?

כתיבת תגובה

שלום!

באים לפה הרבה?

התחברות