השפעת הAi על העיצוב הגרפי (ובעיקר – המיתוג העסקי). חלק 1
טוב אז הרבה אנשים שאלו אותי איך הAi הולך להשפיע על העיצוב הגרפי (בעתיד הקרוב), וכבר הרבה זמן שאני רוצה לכתוב על זה פוסט מעמיק בהמשך לפוסטים קודמים בנושא.
יש לי תובנות דיי ברורות שהרבה אנשים יחלקו עליהם אבל היי, העתיד יוכיח 🙂
אז ככה, קודם כל נתאר מצב קיצוני שבו אין צורך יותר במעצבים גרפיים, ואז נברר עד כמה זה המצב שהולך להיות בעתיד הקרוב.
אז אם נניח שחברה שיש לה עסק גדול, והיא צריכה מיתוג מ-0 כולל מודעות פרסום ושיווק, ונניח שבעתיד היא מבקשת מאיזה בוט לעשות לה את העבודה והיא מקבלת תוצאה מושלמת ובקלות. בסיפור כזה נראה שכל המעצבים צריכים להפקיד את הלוח הגרפי, לבטל את המנוי של תוכנות אדובי וללכת ללמוד שזירת פרחים.
אבל כנראה המצב יהיה אחרת ובשביל זה צריך לברר שתי שאלות:
א. עד כמה ניתן יהיה לייצר את אותו עיצוב מ-0 בקלות או שגם העיצוב בעזרת בינה מלאכותית יהיה מורכב?
ב. האם באמת הבינה המלאכותית יכולה להגיע לתוצאה מושלמת כמו מעצב אנושי?
בפוסט הזה נדון רק לגבי השאלה הראשונה. בשאלה זו יש הימור גדול כיוון שהתחום מתפתח בלי הפסקה, אף על פי כן אתאר את המצב עכשיו ואנסה לנחש מה יהיה בעתיד.
בואו נתחיל ממספרים:
סקר ראשון שעשיתי בקבוצת הפייסבוק של “midjourney ישראל” (שזה מחולל התמונות המוביל כרגע בעיקר בשל הקלות שלו ליצירת תוצרים מהממים) בשביל לגלות מי הם המשתמשים:
36% מעצבים גרפיים
22% מתעסקים בתחום האמנות
17% אין רקע בתחומים האלה
16% אין רקע מקצועי אבל בעלי תחביב של איור/עיצוב/אמנות
ו4% מאיירים
טוב אז אולי שמתם לב לכמה בעיות בסקר (נניח, העובדה שאפשר לענות על יותר מתשובה אחת ויוצא יותר מ100% בסך הכל) אבל מיד שמים לב למגמה אותה בחנתי מחדש בקבוצת הווצאפ של מידג’רני בסקר הבא (הפעם במספרים ולא באחוזים):
במקום הראשון שוב פעם:
29 מעצבים גרפיים
10 באים מתחום הקריאייטיב
10 מתעסקים בתחום האומנות כתחביב
9 מתעסקים באמנות
7 צלמים
6 מתעסקים בתכנות
3 אין רקע בקריאייטיב
1 מאיירת דיגיטלית
(איזה נתון הכי הפתיע אתכם? ספרו לי בתגובות)
אז בטח שמתם לב למגמה שהתחדדה – המשתמשים במידג’רני ברובם המוחץ הם אנשי קריאייטיב.
בנוסף המספר הגבוה ביותר של המשתמשים ברוב מרשים ומפתיע הם מעצבים גרפיים!
לעומת המספר הכי קטן באופן דיי עצוב – מאיירים. (שזה אגב נתון שברור לי שהולך להשתנות)
אז איך מסבירים את הנתונים? הרי כל אחד יכול ללמוד באותה הקלות לכאורה להשתמש בתוכנה וליצור בשנייה אחת יצירות מהממות, אז למה רק אנשי הקריאייטיב ובעיקר המעצבים הגרפיים?
שתי סיבות עיקריות – רצון וכישרון.
כלומר בעולם שבו הביצוע נעשה כל כך פשוט – יש משמעות עצומה לרעיון, ולכן אנשי קריאייטיב מצליחים יותר. (כמובן מהר מאוד תמונות מהממות ממידג’ שאין בהם שום פאנצ’ כבר לא מקבלים לייקים בקבוצות האלה, זה מהר מאוד נהיה משעמם ללא רעיון).
אבל יותר מזה – הרצון: זה פשוט לא מעניין אנשים שזה לא מעניין אותם, ככה פשוט! אני נפלתי מהכיסא וישר נכנסתי ללמוד את התוכנה הזו אבל יש אנשים שזה לא כל כך מדבר אליהם. והאנשים שזה מדבר אליהם הם בעיקר אנשי קריאייטיב.
אוקיי, אז אלו האנשים המשתמשים, עדיין מה ימנע מחברה מסויימת להשתמש רק לרגע בשביל המיתוג שלהם?
אז כרגע המצב הוא שאפילו שזה נשמע כל כך פשוט ליצור במידג’רני – זה לא.
קודם כל בל נשכח שהיא בתשלום (נתון שברגע יכול להשתנות בגלל המתחרים הרבים) וכדי ללמוד אותה חייבים להתנסות.
דבר שני לנסות להסביר למכונה מה אתה רוצה זו אומנות בפני עצמה עם כללים משלה, שפה משלה עם קודים והכל, ויעידו על זה מספר הקורסים שנפתחו למידג’רני תוך חודשים ספורים.
נוסף על כך רק היום יש כל כך הרבה יישומים לAi עד שקל כל כך ללכת לאיבוד ויש אשכרה מומחים לשימושי Ai (בהקשר הספציפי של העיצוב לא הייתי סומך על הנתון הזה כי הוא יכול להשתנות).
לסיכום נראה שהתשובה לשאלה הראשונה היא שליצור בAi זה לא דבר כל כך פשוט, וכרגע מסתמן שאנשי הקריאייטיב הם אלה שלומדים את התחום לעומק. ככה שגם עיצוב המבוסס כל כולו על בינה מלאכותית צריך תיווך של מומחה לתחום הספציפי הזה. את הנקודה הזו נחדד בחלק הבא.
אז לא ענינו על השאלה השנייה לגבי התוצרים של הבינה המלאכותית. ואולי שמתם לב שפתאום הפסקתי לדבר על מעצבים והתחלתי לדבר על “אנשי הקריאייטיב”, אז כן, זה כבר מעיד על שינוי עמוק בעולם העיצוב ועל כך שהוא מתקרב יותר לעולם הקריאייטיב, ועל זה נדבר בהמשך בעזרת ה’.